onsdag 7 mars 2012

Galenskap!

Fick hem ett brev från allas vår favorit Försäkringskassan.
Eller egentligen va det Rickard som fick brevet.
Däri stod att han inte får ta ut tillfällig föräldrapenning (VAB) för Noel, för jag hade redan fått utbetalt!?
Korrektum - jag har inte fått någon penning för Noel, däremot för Ella.
Ringde upp som den tjatkärring jag är.
O efter ganska så mycket diskuterande får jag veta att han inte får VABA med Noel om jag tar föräldrapenning för Ella (återigen ???)
Spelar ingen roll att båda barnen va sjuka, detta får vi inte välja själva. Är jag hemma med Ella, SKA jag ta hand om båda barnen ( är det där jämlikheten som Försäkringskassan eftersträvar ligger?)
Vi får ta ut föräldrapenning för varsitt barn, men inte ta ut föräldrapenning för ett o VABA med ett?
Jag kan inte hjälpa att jag blir lite förvirrad utav detta..
Att den andra föräldern väljer att va hemma från sitt jobb (o förlora pengar), för att hjälpa den andre, skulle inte det uppmuntras??
Nej minsann, då ska man ta av sina surt sparade föräldrapenningdagar om man vill va hemma!
Att de eftersträvar en jämlik fördelning ser jag lite som ett skämt, i vilken vanlig "Svensson" familj är detta möjligt? Vi hade gått så mycket back ekonomiskt att vi typ hade fått flytta till en skolåda om Rickard skulle va hemma halva tiden.
Detta funkar säkert jättebra i de familjeförhållandena där båda föräldrarna är höginkomsttagare, men tyvärr så är inte fallet så i denna familjen.
Jag är "bara" en USK:a o har lön därefter.. så därför har vi inte det valmöjligheten.
Tråkigt men sant.
Så, färdigkräkt.
Får nog ställa mig på crossen o blow of some steam (då min prommepartnet fick förhinder..)
Over and out!

Inga kommentarer: